Självbild

Bilden av sig själv är knepig. Insidan, psyket, är så svår att den behöver vi inte ens försöka ge oss i kast med här. Men utsidan då?

Jag har skrivit om detta innan, men jag tycker verkligen att det är svårt att 'förstå' hur jag ser ut. Jag kan fortfarande bli chockad över hur en tröja i storlek 40/42 kan passa. Hallå, jag behöver väl ha tio storlekar större?!

Jag kan titta på bilder på andra opererade och tänka att wow, så små och nätta de är jämfört med mig - och så får jag se att de väger mer än mig. Fast där väger så klart muskelmassa, längd osv också in. Folk säger till mig att jag är smal men det är jag verkligen inte, inte enligt den självbild jag har. Magen hänger ju där den hänger, låren är stora och rumpan lika så. Nu låter det som om jag är helt utseendefixerad men det är inte grejen heller, utan det är mer det att hjärnan liksom inte hängt med och förstått att jag faktiskt väger 46 kg mindre än för ett år sen. Jag ser fortfarande mig själv som för stor för att kunna smälta in i en grupp. Jag kan fortfarande fundera över om ett säkerhetsbälte ska vara för kort, eller om arbetskläder ska finnas i tillräckligt stor storlek - fast detta är saker jag egentligen inte behöver tänka på längre.

Mitt slutmål har ju varit att väga max 68 kg, vilket skulle innebära att jag ligger precis inom övre gränsen för 'normalt' för mitt BMI. Får ibland höra att 'du ska väl inte gå ner mer nu? Då försvinner du ju!' Men nej, hallå! Jag vill bli normalviktig! Samtidigt vill jag kunna ha en normal och sund syn på min hälsa så jag försöker att inte snöa in mig för mycket på det heller. Jag går inte ner i vikt för att bli 'snygg' utan det handlar om att vara frisk och att orka. Jag orkar så mycket mer nu och får inte alls lika ofta infektioner, så nog märker jag en skillnad.

Fredagar är min officiella vägdag. Idag stod vågen på precis 76.0. Nytt lägstarekord! Undrar när jag vägde såhär sist? Måste ha varit i min barndom. Nu håller vi tummarna att den fortsätter gå ner nästa vecka... Måste kolla upp om jag har något mer upsatt delmål att sikta på, annars känns under 70 kilo som ett viktigt sådant - då är det ju bara 2 kg kvar sen!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Talltita

En blogg där jag skriver om mitt liv före och efter en Gastric bypass-operation.

RSS 2.0