Birdie Nam Nam

Nu något helt annat...
Idag har jag hämtat hem ett vaktelpar! Från början från en kompis pappa. Det är två kinesiska dvärgvaktlar, en av varje kön. Hanen är vilttecknad medan honan är vitfläckig. Har bestämt mig för att honan ska heta Mei och hanen Balaur - namnen på två dinosauriearter... Jag är ett enormt dinosauriefreak och fåglar är ju dinosauriernas ättlingar. Dessutom betyder båda dessas arter drake (Mei long betyder "djupt sovande drake" på kinesiska och Balaur är rumänska för "drake") så det blir ett litet namntema där...
 
Jag har zebrafinkar sedan innan, men de utnyttjar inte direkt bottendelen av buren, så det känns bra att den kommer till användning nu. Vaktlar brukar också vara duktiga på att ta hand om överbliven mat osv som ramlar ner på botten.
 

Mei
 
Balaur
 
I sitt nya hem! Lite kalt ännu - framöver vill jag ha växter (helst levande, annars plast) som gör att det ser intressantare ut och ger dem fler gömställen.
 
Honan har i sitt tidigare hem visat att hon gärna lägger ägg och ruvar - ett bra tecken, eftersom dessa fåglar kan vara kinkiga med det. Jag kanske tar en kull nästa år, men tills dess hoppas jag få en del av dessa delikatessägg. Borde ju vara en ganska lagom storlek när man är nyopereread, eftersom de är mycket mindre än ett vanligt hönsägg ;)


Kommentarer
Soya

Åh va mysigt!
Jag har haft höns tidigare och jag älskade det.
Vaktlar har jag inte testat men dina två var ju superfina!

2012-11-11 @ 22:51:18
URL: http://thelaptopdiaries.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Talltita

En blogg där jag skriver om mitt liv före och efter en Gastric bypass-operation.

RSS 2.0