Delmål och slutmål

En till sak att ta upp såhär alldeles innan operationen och som jag egentligen inte har pratat så mycket om är delmål. Och slutmål, förstås.
Jag har ärligt talat inget direkt slutmål, helt enkelt för att jag inte riktigt vet vad jag törs sikta på. Men jag skulle förstås vilja komma ner på en normalviktig nivå. Sen ett kilo hit eller dit är inte så jätteviktigt.
 
Ett tidigt delmål jag ville ha var att hamna under 100 kg. Nu ligger jag ju faktiskt nära den gränsen fast jag inte opererats ännu. Men vi kan lägga det som första delmål ändå. Jag tror jag kommer hålla mina delmål så enkla som möjligt... Jag tänker mig ungefär en lista som ser ut såhär:
 
Startvikt dagen före operation: ~103 kg
Delmål 1: Under 100 kg
Delmål 2: Under 90 kg
Delmål 3: -20 kg (83 kg)
Delmål 4: -30 kg (73 kg)
Slutmål: BMI under 25 (<68 kg)
 
Totalt vill jag alltså har en viktminskning på ungefär 35 kilo, sett från idag. Men då utgår vi från min startvikt alldeles före operationen, inklusive totalt 5 veckor på flytande kost och lite viktminskning innan det också. Ska vi utgå från min vikt för ett år sen, när jag var som störst, blir det en minskning på totalt 54 kilo som jag vill uppnå. Så det beror lite på vilken startpunkt man väljer att utgå ifrån...
 
Tanken är förstås att kunna lyxa till det lite extra när man når ett delmål, att unna sig själv något t.ex. ett nytt halsband eller klädesplagg eller vad det kan vara. Eller lite tecknargrejer, det går alltid hem hos mig... Vi får se vad det blir. Fast för första delmålet kommer jag nog inte köpa något... har redan införskaffat kläder, nya pennor och annat senaste tiden! Men efter delmål 2 uppfyllts ska jag försöka komma på något kul i alla fall...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Talltita

En blogg där jag skriver om mitt liv före och efter en Gastric bypass-operation.

RSS 2.0