Mått å sånt

Varje kväll har jag varit sååå sugen på att packa och göra iordning och dona och fixa... Nu är det äntligen kvällen före operation och nu är jag inte alls på humör för det?! Känns liksom overkligt. Har haft tid att förbereda mig, detta har så klart snurrat i tankarna varje dag i månader, ändå känns det konstigt nu, som "va, redan, men vänta nu, hur fort gick det här?".
 
Klockslag för upphämtning är bestämt. Grovpackningen är fixad - bara finliret kvar. Ska röja upp det som hunnit stökas till så det är fint i lyan när man återvänder hem. Sen är det väl bara att sova (om det går!) och vänta på morgondagen.
 
Men först, som utlovat, med andan i halsen är det dags för lite mått och bilder, fy tusan... Men det får jag väl bjuda på. Man vill ju ha något att jämföra med sen. Det känns inte roligt att se de här bilderna och jag tycker inte om att dela med mig av min vikt och mått, men min mycket stora förhoppning och mål är ju att jag aldrig ska hamna där igen, utan de ska vara motivation, något att sträva bort från och aldrig återvända till!
 
Såhär såg jag ut sommaren 2011. Då var jag som allra störst. Som mest har jag vägt 122 kg och det var nog ungefär det jag låg på här.
Jag tittar inte ofta på de här bilderna och nu har jag inte sett dem på ett bra tag. Jag blev nästan chockad när jag grävde fram dem. Många har sagt till mig att jag redan har "halverats". Så har jag inte sett det själv, men när jag ser hur jag såg ut för ungefär ett år sen... ja, då ser jag verkligen skillnaden.
 
Vikten låg under 2011 ganska stilla, lite pendling upp och ner. Vägde mig inte så ofta så svårt att säga säkert.
Våren 2012 blev jag rejält sjuk i några veckor och gick ner till 119 kg, 4 kg på ca 2.5 veckor. I den vevan sökte jag råd och hjälp på Vårdcentralen för min övervikt och jag skrevs in under den vikten.
 
Under våren och sommaren 2012 gick jag ned ett par kilon till och låg på ungefär 117 kg. Jag jobbade jättemycket på att förbättra flåset, även om jag inte gick ner så mycket märkte jag att jag orkade gå längre och snabbare. Jag har alltid tyckt om att promenera och jag har ju haft hund i många år, så gått har jag alltid gjort. Men jag blev skrämd av min sjukdom och ville aldrig, aldrig, aldrig känna mig så kraftlös igen. Det tog lååång tid att återfå min fulla lungkapacitet igen, det var en väldigt påfrestande period. När jag kontrollerades på inskrivningen på Östra hade jag 100 % syreupptagningsförmåga och det kändes väldigt bra.
 

Jag sommaren 2012 (Man är ju inte dum, alltid bra att gömma sig bakom jycken...)
 
 
När jag vägde in mig på inskrivningen på sjukhuset inför operation hösten 2012 låg jag på 115.5 kg. Målet var då att jag skulle gå ner minst 5 kg innan själva operationen. Det blev ca 12 kg som jag gick ner, så det gick utöver förväntan. Under hela perioden har jag varit väldigt noga med att promenera minst 30 min om dagen vilket kanske hjälpte lite för att få lite extra nedgång. Samtidigt blev det lättare att röra sig allt eftersom man blev lättare och då blev det roligare att promenera.
 
Morgonen dagen före operation vägde jag 102.9 kg. Detta blir alltså min startvikt räknat från och med operationen. Eller nja, vi ska se vad jag väger imorgon när jag stiger upp, men det blir väl ungefär där, säkert inte så stor skillnad efter en natt.
 
Jag är dålig på att mäta mig själv - hur hårt ska man mäta, exakt var osv? Men det spelar väl inte så stor roll, bara jag mäter lika hårt varje gång och på ungefär samma plats - det är ju ändå mig själv jag utgår från och jämför med, inte andra. Här kommer några av mina mått som de ser ut idag, 20 november 2012, dagen före operation. Alla mått är alltså ungefärliga...
 
Hals - 39 cm
Byst - 115 cm
Midja - 114 cm
Överarm - 44 cm
Rumpa - 128 cm
Lår - 71 cm
 
Längd - 166 cm
Vikt - ~103 kg
BMI - 37.4
 
Mått från när jag var som störst har jag inte, men vi kan i alla fall jämföra BMI, som då låg på 44.3. Hittills har jag alltså gått ner 6.9 enheter.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Talltita

En blogg där jag skriver om mitt liv före och efter en Gastric bypass-operation.

RSS 2.0