Motivation - nördvarning

Medan jag var hos mina föräldrar efter operationen kunde jag inte väga mig, eftersom de inte har någon våg. Imorse blev det äntligen av, och vågen landade på 98.9 kg. Så nu är jag under 100-strecket, med ganska precis ett kilos marginal!
 
Jag tänkte ju att jag kanske inte skulle skämma bort mig själv efter första delmålet, men jag kände ändå att jag faktiskt förtjänade det, operationen var ju ingen dans på rosor direkt utan det har varit riktigt jobbiga dagar både mentalt och fysiskt, något trevligt till mig själv skulle sitta riktigt fint som lite motivation.
 
Så vad blir det? Jo, det blir något som passar en meganörd som jag själv... Jag älskar nämligen dinosaurier! Inte riktigt på det sättet som många, framförallt barn, gör "De är så häftiga, kolla taggarna och tänderna!" (även om det väl började så för mig en gång i tiden också...) utan det som fascinerar mig är länken mellan dinosaurier och fåglar, hur de såg ut, hur de levde, hur de rekonstrueras, deras anatomi och evolution. Jag tecknar en hel del och det blir mycket, mycket dinosaurier... Jag har hittills gått helt efter referenser på nätet, nu ville jag slå till och köpa en riktig dinosauriebok att använda mig av i framtiden. Först tänkte jag mig Dinosaur Art som nyss kommit ut och talas mycket om, men sen surfade jag runt på Bokus och till slut blev det *host* två böcker... The Princeton Field Guide to Dinosaurs och The Inner Bird.
 
Guiden innehåller hundratals skelettdiagram och andra fakta som jag verkligen skulle ha nytta av som referensmaterial medan jag tecknar - precis vad jag letat efter. Dessutom inte så dyr!
 
Inner Bird sved till lite mer i plånboken men vad fasen... Jag vill verkligen ha den! Den behandlar ju precis det ämne som jag tycker är så oerhört fascinerande och har fått jättefina recensioner, på en blogg som jag verkligen respekterar skrevs t.ex. "I will state here at the outset that I cannot recommend it highly enough" och bättre recension kan man ju knappast få! Det finns tydligen väldigt få böcker som handlar just om fåglarns evolution, speciellt för skelettet m.m. så jag tror det blir en mycket användbar bok.
 
Typiskt att jag beställer böcker på en fredag. Nu får jag vänta hela helgen och mer därtill, men nåväl... den som väntar på något gott...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Talltita

En blogg där jag skriver om mitt liv före och efter en Gastric bypass-operation.

RSS 2.0